
JÓZEF KONIECZNY

Poznań

OBLICZE POLITYCZNE RADIA I TELEWIZJI 
ZACHODNIONIEMIECKIEJ

I

Niezależnie od rozwoju stosunków NRF z innym i państwam i, zwłasz­
cza położonymi na wschód od tego kraju , spraw ę wielkiej wagi stanowią 
w dalszym ciągu treści kolektyw nych przekonań politycznych zachodnio- 
niemieckiego społeczeństwa. Jest — jak wiadomo— rzeczą dowiedzioną, 
że niemiecka polityka agresji w  niedawnej przeszłości nie w yrastała ze 
społecznej próżni, lecz przeciwnie — m iała sprzyjającą glebę w posta­
wach mas, zwiedzionych w ykrzywionym  obrazem otaczającego świata
i roli Niemiec w tym  świecie. Wiadomo również, że łatw iej zawrzeć 
układ m iędzypaństwowy kładący kres polityce wypływ ającej z określo­
nych przekonań i postaw antagonistycznych aniżeli zmienić te przeko­
nania i postawy w społeczeństwie. Tymczasem dopiero tego rodzaju 
zmiany mogą gwarantow ać trwałość układów napraw iających stosunki 
między narodami.

Środki masowego przekazu, jako główny czynnik w procesach kształ­
towania wyobrażeń, przekonań, postaw i zachowań politycznych działają 
w NRF w obydwu kierunkach: podtrzym ują przekonania i postawy bu­
dzące czujność i niepokój innych narodów, ale jednocześnie — chociaż 
w stopniu niedostatecznym  — prostują niektóre z tych przekonań i to­
ru ją  drogę myśleniu, k tóra może zwiastować rzeczywiste zerwanie z tra ­
dycją w odnoszeniu się do innych narodów, zwłaszcza słowiańskich,
i zerw anie z polityką agresji.

Jest w ogóle spraw ą nie podlegającą dyskusji, że w  prognozach na 
tem at kierunku polityki zachodnioniemieckiej w przyszłości należy się 
liczyć z realiam i wychowania politycznego w tym  k ra ju  i że środki m a­
sowego przekazu zajm ują wśród tych realiów  miejsce poczesne. Podej­
m ujem y tu próbę ceny polityczno-wychowawczej funkcji dwóch najm łod­
szych środków masowego przekazu. Ich rola szczególna w ynika stąd, że 
w odróżnieniu od rozbitej politycznie prasy, m ającej tylko określone 
kategorie czytelników, radio i telew izja przedstaw iają, w zasadzie, jeden 
podmiot oddziaływania politycznego i m ają odbiorców we wszystkich 
w arstw ach oraz ugrupowaniach społecznych i politycznych. Uwaga ta 
jest w każdym  razie słuszna w odniesieniu do ośmiu stacji radiow o-tele­
wizyjnych stanowiących podstawowy trzon radiofonii zachodnioniemiec-

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



56 Józef Konieczny

kiej. Łącząca je wspólna platform a polityczna, a przynajm niej wspólna 
tak tyka  w spraw ach politycznych wywodzi się z ich praw no-organiza­
cyjnego statusu, narzuconego po wojnie przez władze okupacyjne. Sy­
tuacja ta  sprawia, że możliwości skutecznego oddziaływania radia i te­
lewizji na przekonania i postawy w społeczeństwie są — przynajm niej 
z teoretycznego punktu  widzenia — większe aniżeli w przypadku prasy, 
nie mówiąc o kinie. Z faktu  tego zdają sobie w pełni sprawę również 
różne czynniki w  NRF, o czym świadczy szczególna uwaga, z jaką śledzi 
się emisje o treści politycznej lub m ające jakiś związek z polityką.

Obserwatora życia publicznego w NRF uderza zjawisko ciągnących 
się od la t sporów na tem at działalności radia i tęlewizji i w  związku 
z tym  również na tem at ich prawno-organizacyjnego statusu. Dzieje się 
to na tle  chronicznie m anifestowanego niezadowolenia, przybierającego 
niekiedy form ę gwałtownych ataków  na te insty tucje ze strony kół
i ugrupowań, k tóre — najogólniej się w yrażając —■ reprezentują pra­
wicowy k ierunek polityki. A takują radio, a szczególnie telewizję, orga­
na prasowe i przywódcy lub działacze kół skrajnie nacjonalistycznych, 
organizacji przesiedleńczych i ziomkowskich, partii CDU i CSU, poten­
ta t prasow y Springer i jego organa oraz od czasu do czasu — przedsta­
wiciele Bundeswehry.

W alka — bo tak to trzeba nazwać — prowadzona przez nich z ra­
diem, a przede w szystkim  z telewizją, przybiera form y różne: od kry tyki 
prasow ej poszczególnych audycji do publicznych protestów przeciwko ich 
emisji, od k ry tyk i ogólnej do zabiegów o zmianę statusu  praw no-organi­
zacyjnego obu instytucji, względnie o stworzenie insty tucji konkurencyj­
nej, od oskarżeń o szkodzenie interesom  państw a do wniosków o wszczę­
cie postępowania karnego przeciwko odpowiedzialnym kierownikom tele­
wizji lub autorom.

Skala zarzutów staw ianych om awianym  instytucjom  jest rozległa
i obejm uje naw et fak ty  z dziedziny gospodarczej. Głośny jest np. spór, 
jaki toczy się od wielu lat pomiędzy zjednoczeniem stacji radiow o-tele­
w izyjnych (Arbeitsgemeinschajt der offentlich-rechtlichen Rundfuńk-  
anstalten der Bundęsrepublik Deutschland — A R D ) a Związkiem Wy­
dawców Gazet (Verband Deutscher Zeitungsverleger  — BD ZV ) na tle 
konkurencji w dochodach z reklam y. Do sporu wciągnięte zostały rów­
nież partie, a naw et parlam ent i . Nie jest jednak tajem nicą, że za zasłoną

1 R ezultatem  sporu jest obfita dokum entacja. Składają się na nią, poza kore­
spondencją, petycjam i i uchw ałam i, w ypow iedzi deputow anych w  Bundestagu

II

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



Oblicze polityczne radia i tv NRF 57

troski o dochody z reklam  ukry te  są inne, nie gospodarcze a polityczne 
cele, i że siłom kryjącym  się za wym ienionym  Związkiem Wydawców 
chodzi przede wszystkim o panowanie nad opinią publiczną w sprawach 
po lity k i2. W zględna niezależność radia i telewizji — zagwarantowana 
specjalnymi umowami z władzami poszczególnych krajów  federalnych 3
— utrudnia  siłom wstecznym  w NRF m anipulowanie opinią publiczną 
w pożądanym przez nie kierunku. W tym  właśnie tkw i źródło niekończą­
cych się oskarżeń radia, a przede wszystkim  telewizji, o sprawowanie 
monopolu w dziedzinie opinii czy poglądów politycznych. Z faktycznego 
monopolu na emisję — nie ma bowiem, przynajm niej do tego czasu, ta ­
kiej stacji, k tóra stanowiłaby konkurencję dla ARD  lub ZDF w dziedzi­
nie emisji inform acji i poglądów politycznych — ukuto zarzuty o mo­
nopolizowaniu poglądów, o nadużywanie monopolu w dziedzinie poglą­
dów, czy nawet o sprawowanie dyk tatu ry  lub upraw ianie terro ru  w dzie­
dzinie poglądów politycznych przez radio i telewizję. Przeciwko terro­
rowi opinii ze strony radiowego monopolu — głosił np. ty tu ł pewnego ko­
m entarza w biuletynie prasowym  związku przesiedleńców 4. Podobnych 
sform ułowań widniejących w ty tułach artykułów , felietonów i kom enta­
rzy można by tu  przytoczyć kilkadziesiąt. Stosuje się je oczywiście nie 
tylko w tytułach. O „terrorze w dziedzinie poglądów” mówił np. znany 
działacz Niemców sudeckich, W alter Becher, kiedy w liście otw artym  
do in tendenta radia bawarskiego protestow ał przeciwko nadaniu audycji
o przesiedleńcach pt. W ypędzen i5.

i w  parlam entach krajow ych, opracowania w yników  badań jednego z instytutów  
badania opinii, w ypow iedzi naukow ców  oraz artykuły prasowe. N ajw ażniejsze po­
zycje z tego zakresu opublikowane zostały w  czterotom owym  zbiorze pt. R undfunk-  
anstalten und Tageszeitungen. Eine Materialsammlung.  W ydawcą jest Arbeitsgem ein-  
schaft der offentlich-rechtlichen R undfunkanstalten der  Bundesrepublik  Deutschland  
(ARD).

2 Patrz artykuł H. H o l  z e r  a, Ideologische Bildstórungen  w  „V olksw irt” z 2
IV 1965 r., przedrukowany w  R undfunkanstalten und Tageszeitungen, D okumenta-  
tion l  (zob. przyp. 1). Podobną opinią m ożna znaleźć w  „Neue Ziircher Zeitung” 
Z 31 X II 1964.

3 D otyczy to zarówno ośm iu krajow ych stacji rad iow o-telew izyjnych , należą­
cych do ARD, jak i nie zw iązanej z tym  zjednoczeniem  Drugiej T elew izji N iem iec­
kiej {Zweites Deutsches Fernsehen  — w  skrócie ZDF), której istn ienie opiera się 
rów nież na porozum ieniu m iędzy rządami krajów  w chodzących w  skład federacji. 
Inna jest sytuacja dwóch rozgłośni radiow ych (bez telew izji), które w prawdzie na­
leżą do ARD, lecz podlegają w ładzom  federalnym . Ze w zględu na ich odrębną rolę  
w  dziedzinie inform acji politycznej, w ym agającą osobnego om ów ienia, nie zostaną  
one w  niniejszych rozważaniach uw zględnione; m ow a o Deutsche Welle  i Deul-  
schlandfunk.

4 „Deutscher O stdienst” z 8 I 1968.
5 Jak wyżej.

Przegląd Z achodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



58 Józef Konieczny

Niekiedy pojęciem Meinungsterror  posługują się również obrońcy ra ­
dia i telewizji w ystępujący przeciwko nagonce na te instytucje. Zmusza 
to prawicowych radykałów, działaczy przesiedleńczych i politycznie b li­
skich im  publicystów do zajmowania niekiedy pozycji obronnych. Ilu­
stracją tego może być licząca ponad 130 stron broszura pt. Czy terror 
w dziedzinie poglądów? ® A utor jej, rozpraw iając się krytycznie z dwie­
ma audycjam i Hansajakoba Stehlego, jedną radiową i drugą telewizyjną, 
przedstaw iającym i w  sposób obiektyw ny spraw y zachodnich ziem Polski, 
usiłował zabezpieczyć się przed zarzutem  upraw iania terroru , poddając 
ten  zarzut w wątpliwość już w ty tu le  broszury.

Oskarżenia o stosowanie terro ru  lub dyk tatu ry  w dziedzinie opinii 
publicznej, o m anipulowanie nią (często spotykam y term in Meinungs-  
macher), o sprawowanie system u okupacyjnego w tej dziedzinie (geistige 
Besatzungsmacht) i wiele tym  podobnych, są tylko środkam i potęgowania 
ekspresji zarzutu podstawowego, odnoszącego się do monopolistycznej po­
zycji radia i telewizji w  dziedzinie emisji.

By tę pozycję złamać, nie poprzestaje się bynajm niej na szermierce 
słownej. Od wielu lat trw ają  nieprzerw ane zabiegi o stworzenie tele­
wizji niezależnej od rządów krajow ych i mogącej się przeciwstawiać 
w dziedzinie polityki i spraw  z nią się wiążących poglądom głoszonym 
w ram ach działalności em isyjnej ARD. Zapoczątkował tę kam panię kan­
clerz Adenauer, k tóry  świadomy możliwości, jakie telewizja może dać 
rządowi, zdołał naw et powołać do życia spółkę akcyjną pod osobliwą 
w danych okolicznościach nazwą „Telewizja Niezależna” . Posunięcie to 
skończyło się niepowodzeniem i zarazem porażką prestiżową jego inicja­
tora, bowiem na wniosek prem ierów  Dolnej Saksonii, Hesji, Ham burga 
i Brem y T rybunał K onstytucyjny w K arlsruhe wyrokiem  z 28 lutego 
1961 r. sprzeciwił się utw orzeniu wym ienionej spółki. Nie powstrzymało 
to jednak pew nych sił od podejm owania co raz to nowych inicjatyw , 
zmierzających ustawicznie do podobnego celu, jaki przyświecał Adenaue- 
rowi. Już w roku następnym  np. jedna z organizacji prasy, a mianowicie 
Pressevereinigung fur  die neue Publikationsmittel e. V. postanowiła za­
biegać o utworzenie pryw atnych stacji radiow o-telew izyjnych7.

Niespożytą w prost aktywność w zabiegach o stworzenie zależnej od 
siebie telewizji w ykazuje od lat druga organizacja prasy, wspomniany 
już Federalny Związek Niemieckich Wydawców Gazet. Główny jego w y­
siłek skierowany był na opanowanie Drugiej Telewizji Niemieckiej (Zwei- 
tes Deutsches Fernsehsn  — ZDF). Po nieudanych próbach odebrania

« B. B e r l i n ,  Meinungsterror? Z u m  P roblem  der Massenmedien.  Wiirzburg
1965.

7 W edług „Frankfurter A llgem eine Z eitung” z 11 X II 1962.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



Oblicze polityczne radia i tv NRF 59

stacjom zjednoczonym w ARD  praw a do ogłaszania reklam  i uczynienia 
w to miejsce z Drugiej Telewizji instytucji skomercjalizowanej, tj. opar­
tej na dochodach z reklam , wystąpiono w 1964 r. z koncepcją utworzenia 
spółki akcyjnej, k tóra by dostarczała program y tej placówce, nie naru ­
szając jej związku prawnego z krajam i federacji. M emorandum tej treści, 
u jęte w formie broszury i zatytułow ane Pressefreiheit und Fernsehmo- 
nopol, opublikowane zostało na początku 1964 r .8

Związek Wydawców Gazet jest jednak tylko pozornie podmiotem ca­
łej akcji m ającej na celu podporządkowanie mu telewizji. Faktycznym  
jej inicjatorem  i niestrudzonym  szermierzem jest Axel Springer. Jego 
dom inująca rola w Związku opiera się nie tylko na potędze jego kon­
cernu, ale i na tym, że jest członkiem siedmioosobowego prezydium  
Związku, którego trzech dalszych członków jest również ściśle związa­
nych z „ham burską fabryką gazet” 9. Początek jaw nej wojny Springera 
z ARD  przypada na 1962 r., kiedy — po wspomnianej już niefortunnej 
inicjatyw ie Adenauera — toczyła się jeszcze walka o władzę nad powsta­
jącą Drugą Telewizją. Znaczyły tę wojnę pojawiające się w osławionym 
dzienniku ,,Bild” artyku ły  i kom entarze, których same już nagłówki 
świadczyły o stopniu zaangażowania się w tę sprawę właściciela kon­
cernu prasowego.

Jeden z tytułów  brzm iał: ,,Bild” prosi partie, związki zawodowe i ko­
ścioły: pohamujcie butę stacji telewizyjnych  10. Zachowanie zgodne z tą 
inwokacją zaczęły okazywać w zasadzie tylko partie, przede wszystkim 
CDU i CSU. W m iarę upływ u la t zaczęły one coraz natarczyw iej domagać 
się pryw atnych stacji telewizyjnych. W 1969 r. debatowano nad sposo­
bem urzeczywistnienia tej idei na dwudniowych obradach przewodni­
czących frakcji CDU i CSU  w  krajow ych p a rlam en tach11. W w yniku 
tych obrad wypracowano 16 punktow e wytyczne i zażądano utworzenia 
przy rządzie federalnym  CDU specjalnego w ydziału do spraw  radia 
i te lew iz ji12.

Utworzenia już nie tylko telewizji pryw atnej, ale i rozgłośni radio­
wych o takim  charakterze żądają też: związek przesiedleńców i ziomko- 
stw a 13. Posunęły się one naw et do tego, by prosić rządy Dolnej Saksonii,

8 Ośm iostronicow y w stęp do tego dokumentu, zaw ierający streszczenie g łów ­
nych jego tez i postulatów , zam ieszczono w  Fernsehanstalten und Tageszeitungen,  
op. cit.

0 „Der Sp iegel” z 3 II 1965, „Die Z eit” z 29 III 1965, a także „Neues D eut- 
schland” z 3 II 1965.

10 „Bild” b it te t  Parteien, G ew erksch aften  und Kirchen: S top t den Hochmul  
der Fernsehender  „B ild-Z eitung” z 23 VI 1962.

11 „Stuttgarter Z eitung” z. 18 X  1969.
12 W edług „Der T agesspiegel” z 27 X I 1965.
13 „Deutscher O stdienst” z 12 X  1964.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



60 Józef Konieczny

Szlezwiku-Holsztyna i Ham burga o wypowiedzenie umowy dotyczącej 
najbardziej znienawidzonej rozgłośni, tj. ham burskiej Nordeutscher Rund-  
funk.  Nowa umowa powinna przynieść takie zmiany, k tóre by „umożli­
w iły obiektywizację i dem okratyzację w dziedzinie em isji” 14.

Nie było to jedyne wołanie o rozwiązanie umów ustalających i regu­
lujących sytuację praw ną i organizacyjną poszczególnych stacji radiowo- 
-telew izyjnych. Dalej w  tym  k ierunku posunęła się straussowska CSU, 
domagająca się w ręcz oderwania stacji m onachijskiej, Bayerischer Rund-  
funk,  od ARD. W ten  sposób w walce przeciwko dotychczasowej, względ­
nej zresztą, niezależności radia i telewizji wysunęło się na czoło dwóch 
reprezentantów  wstecznego i nacjonalistycznego kierunku polityki: Sprin­
ger w H am burgu i S trauss w  B aw arii15. Front antyradiow ej, a zwłasz­
cza antytelew izyjnej koalicji, k tórej przewodzą, jest szeroki, bo oprócz 
CDU i CSU, organizacji przesiedleńczych i ziomkowskich oraz NPD  
i innych kręgów skrajnie nacjonalistycznych, za utworzeniem  pryw atnej 
telew izji wypow iadają się jeszcze inne grupy interesu, niektórzy poli­
tycy FDP, a nawet, w  sporadycznych przypadkach, działacze należący

N ajbardziej ogólny wniosek, jaki zjawisko to nasuwa, sprowadza się 
do stw ierdzenia, że radio, a zwłaszcza telewizja, w  NRF nie spełniają 
żądań, k tóre środkom masowego przekazu staw iają koła odwetowe i na­
cjonalistyczne. Pow staje pytanie, w  jakim  stopniu i pod jakim  względem 
wniosek ten jest trafny, albo inaczej — jakiego rodzaju są owe „grzechy” 
radia, a zwłaszcza te lew iz ji16, do których naw et w rozmowach poprze­
dzających utw orzenie w ielkiej koalicji CDUfCSU i SPD, przywiązywano 
wielkie znaczenie, nadając im m iano „tendencji destrukcyjnych”. Jeden 
z redaktorów  telewizji w Kolonii ujaw nił, że pod tym  ogólnikowym okre­
śleniem rozumie się działanie, k tóre przyczynia się do „rozpadu dawnych 
w yobrażeń”, do „obniżania au tory tetów ”, do „narodowego dem ontażu” 
i bywa często równoznaczne z „kalaniem  własnego gniazda” 17. Trzeba 
tu  dodać, że w  świetle ocen prasy prawicowej różnych odcieni, oraz prze-

„Die W elt” z 10 IV 1968, także „Handelsblatt” z 18 VIII 1969.
15 Por. „Die T at” z 6 IX  1969 i z 24 I 1970, „Frankfurter A llgem eine Zeitung” 

z 19 IX  1969, „Stuttgarter Zeitung” z 17 I 1970 i „Der Spiegel” z 26 I 1970.
19 N apis G rzechy T e lew iz j i  w ydrukow any w ielką, czerwoną czcionką na p ierw ­

szej stronie, tuż nad w łasnym  tytułem , zam ieściła „Deutsche N ationalzeitung z 19

17 F. W ó r d e r m a n n ,  K on ku ren t  und Siindenbock. Zur K r i t ik  an politischen  
Fernsehsendungen. W: Fernsehen in Deutschland. Gesellschaftliche Aufgaben und 
Wirkungen eines Mediums.  M ainz 1967, s. 99 i 100.

do SPD.

VII 1968.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



Oblicze polityczne radia i tv NRF 61

siedleńczej czy ziomkowskiej, lista „przewinień” omawianych instytucji 
jest o wiele dłuższa, a pierwsze miejsce zajm uje zarzucana im lewico- 
wość.

W raz z rozpętaną w okresie Adenauera histerią antykom unistyczną 
nagminne stało się podejrzewanie o lewicowość każdego poglądu lub 
zachowania, wykazującego odchylenia od m entalności konserw atyw nej. 
Pejoratyw ne znaczenie nadawane pojęciu „lewicowy” służy politykom  
i działaczom różnego pokroju ugrupowań prawicowych do dyskredyto­
wania w  oczach opinii publicznej również radia i telewizji. Czyni się to 
zarazem z rażącą przesadą, głosząc np. że „za pośrednictwem  radia i te­
lewizji szerzy się t y l k o  (podkreślenie autora) poglądy lewicowo zae- 
-formowanej mniejszości” 18, albo że „dzisiaj panuje w radio i telewizji 
w stanie niemal czystym dyktatu ra  lew icy” 19. Poglądy tego rodzaju, 
naw et z większym um iarkowaniem  formułowane, niewiele, jak się jesz­
cze okaże, m ają wspólnego z praw dą. Mimo to powtarza się je z uporem 
zawsze, gdy pragnie się wyrazić niezadowolenie z działalności obu in­
stytucji.

Zarzut lewicowości w ystępuje często w postaci skojarzeń uw ydatnia­
jących jakiś szczególny aspekt tej działalności. W ten sposób, oprócz 
skojarzeń w rodzaju „dyktatura lew icy”, „monopol lew icy” itp. spotkać 
się można raz po raz z poglądem, że radio i telew izja zostały opanowane 
przez „lewicowych intelektualistów ” (Linksintellektuelle). W yraz ten ma 
już swoją historię w  Niemczech, bowiem przy jego pomocy piętnowano 
też ludzi niewygodnych w III Rzeszy. W niektórych kręgach społeczeń­
stwa zachodnioniemieckiego zachował on do dzisiaj właściwy sobie, z tam ­
tego czasu zaczerpnięty kontekst znaczeniowy. Sym ptom atyczny był pod 
tym  względem kom entarz krytyczny, jaki pod tytułem  Niebezpieczny 
monopol ukazał się w 1963 r. w organie blisko związanym z partią  CDU 20. 
W śród zarzutów staw ianych radiu i telewizji znalazło się też stw ierdze­
nie, że „władze okupacyjne obdarowały [ . . .]  radio, w w yniku tego i te­
lewizję gwardią lewicowych in telektualistów ”.

Nieco światła na źródło owej niechęci do „lewicowych” in telek tuali­
stów rzucił autor kom entarza w  zdaniu stw ierdzającym , że ulubionym  
przedm iotem  ataków radia i telewizji są „większości parlam entarne i rzą­
dy (w krajach federacji — J. K.), gdy stoją na prawo od SPD”, nato-

18 „Deutsche N achrichten” z 26 IX  1969.
18 „D eutsche Nachrichten” z 13 II 1970.
20 „Politisch-Soziale K orrespondenz” nr 4/1963, Bonn.

III

Przegląd Z achodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



62 Józef Konieczny

m iast nie słyszy się, w edług niego, kry tyk i rządów tych krajów  lub 
władz gminnych, w których u steru  jest SPD 21.

Kom entarz ten  spotkał się dw ukrotnie z ostrą repliką w oficjalnym 
biuletynie SPD, rzucającą przy okazji interesujące światło na rywalizację 
pomiędzy CDUfCSU a SPD  w zabiegach o wpływ y lub o władzę w  radiu 
i te lew iz ji22. A utor repliki drugiej rozpoczął od stwierdzenia, że wzma­
gające się ataki CDU przeciwko radiu  i telewizji k ieru ją się w istocie 
rzeczy przeciwko własnym  członkom, bowiem odpowiedzialni funkcjo­
nariusze obu tych instytucji, m ający stanowić ową „gwardię lewicowych 
in telektualistów ”, należą w większości do CDU lub z tą  partią  sym paty­
zują. Na poparcie tego sądu przytoczył niektóre dane ukazujące obsadę, 
według klucza partyjnego, najw ażniejszych stanowisk w radiofonii i te­
lewizji zachodnioniemieckiej. W ykazał przy pomocy liczb, że partią, która 
m a najw iększy wpływ na działalność polityczną radia i telewizji jest 
CDU. Spośród 12 stacji (łącznie z Drugą Telewizją, rozgłośni Deutsche 
Welle  i Deutchlandfunk  oraz zachodnioberlińską SFB, k tóra jest również 
członkiem ARD)  tylko trzy, tj. ham burska, brem eńska i SFB, m iały 
w tym  czasie intendentów  będących członkami partii socjaldem okratycz­
nej. Spośród 21 dyrektorów  program owych i redaktorów  naczelnych rów­
nież tylko trzech miało stać „blisko SPD". W liczbie pozostałych osiem­
nastu  było i jest w ielu bezpartyjnych, ale według F. Barsiga, autora 
om awianej repliki, są oni tylko „nominalnie bezparty jn i”, bowiem naj­
częściej sym patyzują z CDU lub z CSU. Jeszcze niepom yślniej dla SPD  
m a się przedstaw iać sytuacja w obsadzie stanowisk odpowiedzialnych za 
nadawanie wiadomości. W edług Barsiga, nie było ani jednego socjalde­
m okraty na stanow isku szefa tzw. wydziału wiadomości.

Przewagę, albo jak chce Barsig, „przygniatające przedstaw icielstw o” 
chrześcijańskiej dem okracji neutralizują do pewnego stopnia składy oso­
bowe instytucji nadrzędnych, tj. rad  radia i telewizji (Rundfunkrdte  
i Fernsehrate) oraz wyłanianych spośród ich zespołów rad  zarządzają­
cych (Verwaltungsrate) i program owych (Programmrate). W ich skład 
wchodzą, cprócz przedstawicieli partii politycznych, również reprezen­
tanci obu kościołów i różnych instytucji, delegaci związków zawodowych 
i stanowych oraz najrozm aitszych organizacji społecznych, jednym  sło­
wem  — przedstawiciele w ielu grup in te re su 23. Okoliczność ta utrudnia

21 Ib idem  s. 11.
22 „Sozialdem okratische P ressedienst” nr 32 z 14 II 1963 i 33 z 15 II 1963, Bonn.
23 P ew ne w yobrażenie o sytuacji w  tym  zakresie dać może inform acja, którą  

podał autor dwóch artykułów  na tem at roli partii politycznych w  radiu i telew izji 
zam ieszczonych w  nrze 156 i 158 z 9 i 12 VII 1966 r. „Frankfurter R undschau”. 
P isa ł on, cytując w ypow iedź funkcjonariuszy telew izyjnych, że w  66-osobowej ra­
dzie Drugiej T elew izji N iem ieckiej zasiadają przedstaw iciele 25 grup interesu. Nie

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971



Oblicze polityczne radia i tv NRF 63

narzucanie decyzji zarówno w spraw ach personalnych, jak i program o­
wych, przez przedstawicieli jednego kierunku politycznego lub jednego 
światopoglądu. Z drugiej jednak strony nie wyklucza też uczestnictwa 
w radach osób o poglądach postępowych. Dzięki tem u tworzą się niekiedy 
„liberalno-postępowe, różowe frakcje”, jak to m. in. ma być w rozgłośni 
m onachijskiej — Bayerischer R undfunk  24. Samo już to określenie świad­
czy, że w kwalifikowaniu owych „frakcji” do lewicy nie stosuje się rygo­
rystycznych kryteriów . Stąd ich poglądy i dążności zasługują na nazwę 
raczej lewicujących aniżeli lewicowych.

Nie przedstaw iają też one siły zdolnej do skutecznego przeciw staw ie­
nia się represjom , jakie niekiedy spotykają kierowników działów i współ­
pracowników, m ających odwagę demonstrować przekonania postępowe. 
W ystarczy przypomnieć, że z takich właśnie powodów zwolniono, lub 
zmuszono w inny sposób do odejścia: z radia bawarskiego takich dzien­
nikarzy czy publicystów jak W altera von Cubego, W altera Guggenhei- 
m era i G erharda Szczesnego, a ze słynnej „Panoram y” w telewizji harn- 
burskiej kolejnych jej m oderatorów lub współpracowników: Gerda Pa- 
czensky’ego, Riidigera Proske, Eugena Kogona, Joachim a Festa oraz re ­
portera Neven-du-M onta. Ostatniego za przygotowanie obiektywnego re ­
portażu filmowego o W rocławiu. Celem nieustających ataków jest też 
następca Festa na stanowisku m oderatora w „Panoram ie” — Peter M er- 
seburger. Stosunkowo długa nieskuteczność tych ataków psuła dobre 
samopoczucie politykom  chadeckim, szczególnie w okresie ostatniej kam ­
panii wyborczej do Bundestagu. Świadectwem  tego może być m. in. 
zachowanie się sekretarza generalnego partii CSU, k tóry  domagał się od­
sunięcia M erseburgera od telewizji chociażby na czas tej kam pan ii2S. 
Nowszym wydarzeniem  tego pokroju była nagonka, jaką na początku 
1970 r. urządziła prasa springerowska na m oderatora stałej audycji te ­
lew izyjnej pod nazwą „Report” — Heigerta. W połowie tegoż roku 
miejsce Heigerta zajął nowy pracownik telewizji, deklarujący się jako 
„obrońca społeczeństwa zachodniego” 2G.

Przedstawione fakty, ujęte  zresztą w sposób bardzo szkicowy, w yka­
zują, że pomawianie radia i telewizji o lewicowość jest co najw yżej formą

jest to jednak sytuacja typowa. Z innych bow iem  inform acji, np. z zam ieszczonej 
w e „Frankfurter A llgem eine Z eitung” z 10 I 1968 r., można się dow iedzieć, że rada 
jednej z najw iększych rozgłośni, jaką jest W estdeutscher Rundfunk  w  Kolonii, 
liczy tylko 21 członków. W jej skład w chodzi dziesięciu przedstaw icieli CDU,  dzie­
w ięciu  SPD  i dwóch FDP. Rada zaś hamburskiej Norddeutscher Rundfunk  liczy 24 
członków, o czym inform ow ał „Der Sp iegel” z 26 I 1970.

24 „Der Spiegel" z 15 VI 1970, s. 60.
25 „Der Sp iegel” nr 35 z 1969 r.
28 Por. „Der Spiegel” z 26 I 1970 i z 3 VIII 1970.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



64 Józef Konieczny

demagogii, stosowanej w walce o panowanie nad opinią publiczną. Po­
tw ierdza to obserwacja i analiza emitowanych treści w obu omawianych 
instytucjach. Nie k ry tyku je  się w nich przecież ustro ju  kapitalistycz­
nego, ani nie propaguje socjalizmu czy komunizmu. Przeciwnie, zjawi­
skiem powszednim stało się negowanie wartości socjalizmu i komunizmu 
oraz k ry tyka  opartego na tych ideach sposobu życia w krajach obozu 
socjalistycznego. W prawdzie w latach sześćdziesiątych wrogość wobec 
tego obozu ustępowała stopniowo miejsca pragnieniu pokojowego współ­
życia, ale nieprzejednane stanowisko wobec założeń m arksizm u-leniniz- 
m u charakteryzuje dotąd działalność radia i telewizji zachodnioniemiec­
kiej. To dopiero w latach sześćdziesiątych zaprowadzono w rozgłośni 
radiowej w  Kolonii stałą audycję pt. Współzawodnictwo systemów  (W ett- 
kam pf der Systeme). Je j zadaniem jest „rzeczowe rozpraw ianie się” 
(sachliche Auseinandersetzung)  z marksizmem, jak to w yjaśnia podtytuł. 
W telew izji (AR D ) polemikę z m arksizm em  programowo prowadzi się 
w cyklu pt. Diesseits und jenseits der Zonen-Grenze.

Nie można jednak z drugiej strony nie dostrzegać, że radio i tele­
wizja stw arzają niekiedy sytuacje sprzyjające autorom  form ułowanych 
już w nagłówkach prasowych oskarżeń w rodzaju: Czerwona infiltracja 
za pośrednictwem fal radiow ych27, Telewizja pozostaje na usługach 
M o s k w y 28 i w ielu podobnych. Nadają one bowiem od czasu do czasu 
audycje, k tóre istotnie mogą psuć krew  różnym  pogrobowcom tradycyj­
nych wyobrażeń o m iejscu i roli państw a niemieckiego i o jego syste­
mach wartości. Oczywiście n ikt trzeźwo patrzący nie zgodzi się z po­
glądem, że niektóre audycje stanowią „zamach na dem okrację” lub „za­
m ach na ład w ew nętrzny państw a” 29, albo że „radio i telew izja współ­
działają w sposób decydujący w podkopywaniu świadomości państwowej 
i zasad etycznych w arunkujących istnienie państw a” 30. Faktem  jednak 
pozostaje, że radio i telewizja przedstaw iają niekiedy rzeczywistość 
współczesną i historyczną w sposób, k tóry  koliduje z polityką dnia wczo­
rajszego.

IV

Można to dostrzec m. in. w sposobie traktow ania spraw , k tóre w nie­
daw nej przeszłości były przedm iotem  niem al ku ltu  i źródłem narodowej 
dum y, a k tóre w syntetyzującym  skrócie zwykliśmy określać m ianem  
„m ilitaryzm u niemieckiego”. W radio, a zwłaszcza w  telewizji, pojawiły 
się już audycje, k tóre odzierały z legendy niektóre w ydarzenia wojenne

27 „Sudetendeutsche Z eitung” nr 38/1962.
28 „Deutsche N ational-Z eitung” nr 39/1968.
29 B. B e r l i n ,  Meinungsterror?, op. cit., s. 16.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 U  Instytut Zachodni



Oblicze polityczne radia i tv NRF 65

i ukazywały je, podobnie jak i współczesne.sprawy Bundeswehry, w spo­
sób trzeźwy, wolny od mitologizowania i bałwochwalczego szacunku dla 
m unduru,

Do w ydarzeń głośniejszych z tego zakresu należy nadany na początku
1963 r. reportaż telew izyjny (ARD) pt. Stalingrad, oparty  na znanej 
książce Theodora Pliviera pod tym  samym tytułem . W ykorzystano 20-ro- 
cznicę klęski stalingradzkiej dla pokazania w łasnem u społeczeństwu 
praw dy o tej bitwie i jej następstwach. Audycja wywołała, jak zwykle 
w podobnych wypadkach, oprócz reakcji pozytywnych również protesty. 
Do jej rozgłosu przyczynił się zwłaszcza ówczesny generalny inspektor 
armii, Foertsch, k tóry  w okólniku do dowódców Bundeswehry  zarzucił 
reportażowi „tendencje kom unistyczne” 31.

K rytykę w niektórych kręgach wywołało też nadane w m arcu 1969 r. 
słuchowisko telew izyjne (ARD) pt. Starzy towarzysze broni (Alte Ka- 
meraden). Przedstawiono w nim w sposób satyryczny niektóre, przejęte 
z tradycji pruskiej wzory życia żołnierskiego kultyw ow ane w Republice 
W eimarskiej. Organ NPD  zareagował na to kom entarzem  pod nagłów­
kiem  Rozkładanie siły obronnej przez telewizją (Wehrkraftzersetzung im 
Fernsehen). W treści kom entarza znalazła się m. in. uwaga, że próba 
przedstaw ienia żołnierskiego życia „jako śmiesznego przeżytku 'hurra 
-patriotycznych’ czasów i dążenie do ostatecznego rozkładu żołnierskiej 
wspólnoty stanowi ważny czynnik w narastającym  współcześnie zjawisku 
uchylania się od służby wojskowej. Duch tej wspólnoty nie przystaje po 
prostu do politycznego krajobrazu zachodnioniemieckich środków maso­
wego przekazu. Film  w telewizji był tego haniebnym  przykładem ” 32.

Obciążanie środków masowego przekazu, szczególnie radia i telewizji, 
w iną za w zrastającą ilość wypadków odmawiania służby wojskowej, kon­
stytucyjnie zresztą dopuszczalnego, stało się w kręgach prawicowych na­
gminne. W cytowanym  piśm ie ukazał się specjalny artykuł, którego 
autor, w stopniu m ajora, zastanaw iając się nad przyczynami w zrastającej 
tendencji do uchylania się od tej służby, stw ierdził, że winę ponoszą 
środki masowego przekazu, przede wszystkim  radio i te lew izja33.

Istnieje też znaczne wyczulenie w  tych samych kręgach na sytuację 
prestiżową Bundeswehry  i jej dowódców, w związku z czym pokazuje 
się znowu wiele niezadowolenia z telewizji. Zauważono np. że m oderator 
w Drugiej Telewizji (ZDF), przeprowadzając wywiad z kilkom a genera-

80 Zarzut tak sform ułow any w ysunęła n a je d n y m  z posiedzeń- Landtagu  baw ar­
skiego frakcja NPD  („Deutsche N achrichten” z 28 X I 1969).

31 Patrz: „Frankfurter Rundschau” z 4 II 1963 i z 12 II 1963; „Die W elt” z 12
II 1963 oraz „Trybuna Ludu” z 4 II 1963.

32 „Deutsche N achrichten” z 21 III 1969.
33 „Deutsche N achrichten” z 25 VII 1969.

5 P rz e g lą d  Z a c h o d n i

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



66 Józef Konieczny

iami, pozwalał sobie na zadawanie im pytań kłopotliwych. Nazwano go 
więc w kilkakrotnie już cytowanym  organie neofaszystów „wielkim in­
kw izytorem ”, a kom entarz opatrzono tytułem  sugerującym , że ZDF  nie­
nawidzi generała G rashay’a 34. Ma to  o tyle swoją wymowę, że generał 
Grashay, zresztą wkrótce po tym  zdymisjonowany, dał się poznać jako 
jeden z bardziej reakcyjnych członków dowództwa Bundeswehry.

Ukazany w tej audycji brak nadmiernego szacunku dla autorytetów  
nie stanowi w ypadku odosobnionego. Dostrzega się go — raczej dostrze­
gało, gdy u władzy była chrześcijańska dem okracja — również w audy­
cjach poświęconych aktualnym  sprawom  polityki, szczególnie w czasie 
kam panii wyborczych. Przew rażliw ieni doszukują się tego zjawiska rów ­
nież w audycjach omawiających krytycznie działalność niektórych in­
stytucji, zwłaszcza gdy należą one do rzędu tych, do których przyw ią­
zany jest wysoki prestiż w świadomości społeczeństwa. Taką instytucją 
jest niew ątpliw ie sądownictwo. Toteż wiele interwencji, dyskusji i w y­
jaśnień spowodowała nadana 9 listopada 1964 r. w ham burskiej „Panora­
m ie” audycja, obnażająca sprzeczne z praw em  praktyki w ym iaru spra­
wiedliwości w NRP'. Na naszą uwagę zasługuje ona dlatego, że ukazy­
wała nadużycia w ściganiu, rzeczywistych czy rzekomych, przestępstw  
politycznych. Wiadomo zaś, że ściganymi z pobudek politycznych byli, 
i jeszcze bywają, z reguły tylko komuniści lub podejrzani o komunizm 33.

Charakter dem askatorski m iała też, nadana 16 m arca 1964 r. w „Pa­
noram ie”, audycja pt. D okum enty  odnoszące się do przeszłości N S  (Do- 
kumente zur NS-Vergangenheit). Je j opracowanie i emisję sprowokował 
m inister H. Hócherl, k tóry  — odpowiadając 21 stycznia 1964 r. na in te r­
pelację frakcji parlam entarnej SPD  — oświadczył, że mimo starań 
ponawianych przez rząd federalny, rządy krajów  socjalistycznych nie 
dostarczyły m ateriałów , k tóre by dawały podstawę do wszczęcia postę­
powania karnego przeciwko obywatelom NRF podejrzanym  o dokonanie 
zbrodni na terenach okupowanych w czasie ostatniej wojny. Autor audy­
cji, posługując się wynikam i dochodzeń dwóch prokuratorów  z NRD 
w tej kwestii oraz zeznaniami osób kom petentnych, w tym  również dy­
rektora Głównej Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich w Polsce, w y­
kazał, że wypowiedź m inistra Hocherla łagodnie się wyrażając m ijała 
się z praw dą i że to w łaśnie władze NRF nie kw apiły się, by skorzystać 
z oferowanej przez Polskę pomocy w ściganiu zbrodni w ojennych36.

34 Z dnia 16 V 1969.
35 Inform acje o treści tej audycji zam ieściła „Berliner Zeitung” z 11 X I 1964.

O reakcji władz, parlam entu dolnosaksońskiego i Rady Norddeutscher Rundfunk  
pisała „Die W elt” 19 X II 1964, 7 I 1965 i 1 III 1965.

30 Zarówno tekst audycji, jak i korespondencję w ym ienioną pom iędzy prote-

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



Oblicze polityczne radia i tv NRF 67

Było to jedno z wydarzeń, które konsolidowały wrogi front wobec 
telewizji, szczególnie wobec ham burskiej Norddeutscher Rundfunk  z jej 
>,Panoram ą”. Wściekłość wywołało ukazanie na ekranach dwóch proku­
ratorów z NRD, demaskujących dwulicowe postępowanie władz NRF. 
Protestujący przeciwko tem u dwaj rzecznicy frakcji CDU/CSU uznali 
to za sprzeczne z godnością narodow ą37. Podobnie ocenia się zresztą 
każdą audycję, k tóra ujaw nia fakty  nie przynoszące chluby bądź to w łas­
nym rządom, bądź całemu narodowi. Dotyczy to zarówno audycji, k tó­
rych przedm iotem  są spraw y współczesne, jak i tych które pokazują 
przeszłość.

Stosunek do własnej przeszłości wyznacza, jak wiadomo, również linię 
Podziału między siłami konserw atywno-nacjonalistycznym i a postępo­
wymi czy lewicującymi. Historii poświęca się w radio i telewizji zachod­
nioniemieckiej stosunkowo dużo uwagi, toteż nie od rzeczy będzie przy j­
rzeć się choćby pobieżnie działalności obu insty tucji w zakresie tej te­
matyki.

V

Działalność ta nie jest konsekwentna. W prawdzie nie sławi się okresu 
Ul Rzeszy, ani nie usiłuje się go rehabilitować, wręcz przeciwnie -—■ 
radio, a zwłaszcza telewizja, mogą na swym koncie zapisać sporo audycji, 
W których system  hitlerow ski ukazany został we właściwym świetle, 
^ednak hitleryzm  trak tu jem y jako końcowe ogniwo całego łańcucha 
zjawisk i faktów, których obraz w inien w kolektyw nej świadomości 
Niemców ulec krytycznem u przewartościowaniu. Z tego zaś punktu  wi­
dzenia oceniając, trzeba stwierdzić, że radio i telewizja nie zachowują 
w spraw ach przeszłości konsekwentnej linii. Obok audycji odsłaniających 
w sposób obiektywny rzeczywisty obraz w ydarzeń lub naw et odziera­
jących z patriotycznej legendy niektóre postacie i fakty  historyczne, po­
jawiały się i takie, w których powtarzano u tarte  poglądy i propagandowe 
twierdzenia, fałszujące obraz dziejów według wzorów z okresów im peria­
lizmu niemieckiego.
' Rażące tego przykłady pojawiały się niekiedy w audycjach podejm u­

jących tem atykę stosunków z narodam i słowiańskimi, a zwłaszcza z pol­
skim. Przede wszystkim eksponowano w nich w pływ y kolonizacji nie­
mieckiej w Polsce. Przedstawiano ten proces jako dzieło m isyjne, dzięki 
którem u obszary nie ucywilizowane wchodziły w  krąg chrześcijańskiej 
ku ltury  Zachodu. Od poglądów podobnej treści krok już tylko do przeko­

nującym i przeciwko niej przedstaw icielam i frakcji CDU/CSU  a intendentem  Nord- 
deutscher R undjunk  zam ieściły „Frankfurter H efte” 5/1964.

37 Ibidem,  s. 331.

5*

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



68 Józef Konieczny

nania, że ziemie zdobyte dla tej ku ltury , rzekomo wysiłkiem niemieckich 
kolonistów, należą się Niemcom, a ich przesiedlenie po ostatniej wojnie 
jest bezprawiem.

Stanowisko takie, podtrzym ywane przez większość prasy, nie było 
też obce radiu i telewizji, chociaż tej ostatniej byłoby pod tym  względem 
mniej do zarzucenia. Audycję np., nadaną 6 m arca 1968 r. w  program ie 
pierwszym (czyli przez ARD), pt. Europa za Odrą, w k tórej powtórzono 
poglądy wyżej przytoczone, zaliczyć możemy raczej do w yjątków  i to 
budzących poważne zastrzeżenia. Zawierała ona bowiem również wzm ian­
kę o tzw. krw aw ej niedzieli bydgoskiej. Powtórzono raz jeszcze fałszer­
stwo Goebbelsa, m ające na celu zatuszowanie bądź uspraw iedliw ienie ma­
sowych mordów dokonanych na ludności polskiej w Bydgoszczy.

W działalności radia było więcej audycji m ających podobną wymowę 
polityczną. Stosunkowo liczne były wypadki prezentow ania nacjonali­
stycznych poglądów na tem aty związane z powstaniem państw a polskiego 
po I wojnie światowej. Oddanie np. Polsce części Górnego Śląska nazwał 
jeden z prelegentów „oczywistym złamaniem praw a” (glatter Rechts- 
bruch). Charakterystyczne, że treść zasadniczą tej prelekcji, nadanej 
31 sierpnia 1963 r. przez Bayerischer Rundfunk  w ram ach cyklu Osi- 
deutsches Tagebuch stanow iła sentym entalna opowieść o przyjaźni dwóch 
chłopców, Polaka i Niemca, przed II wojną światową. Jej nadaniu przy­
świecała intencja przeciwstawienia się u tartem u przekonaniu o „dzie­
dzicznej wrogości” między obydwoma narodam i38.

Za pośrednictw em  fal radiowych szerzono też poglądy, że bezpra­
wiem było naw et odłączenie od Niemiec W ielkopolski i Pomorza Gdań­
skiego po I wojnie światowej. O podobnym kwalifikowaniu faktu  po­
w rotu  do Polski ziem nad Odrą i Nysą nie ma tu  oczywiście potrzeby 
przypom inania.

Większe zastrzeżenia aniżeli do poglądów mieć m usim y do fałszywych 
twierdzeń o konkretnych faktach historycznych. I pod tym  względem 
radio, a naw et telewizja, nie są bez winy. Jako przykład służyć może 
około dziesięciu audycji przygotowanych i nadawanych w drugim  pro­
gramie w latach 1966, 1967 i 1968 przez rozgłośnię baw arską o historii 
P rus, Śląska i Pomorza. Ich autor, Carl Oskar Renner, postawił sobie 
za zadanie wykazać raz jeszcze, że są to ziemie historycznie niemieckie. 
Przytaczał w tym  celu tendencyjnie w ybrane daty i fakty, a pomijał 
milczeniem inne. Pow tórzył znane propagandowe frazesy o m isji sze­
rzenia przez Niemców chrześcijaństwa wśród Słowian, o rzekomej za­
słudze obrony Europy przed Mongołami i Turkam i itp. Przykładem  ja-

38 W edług pow ielonego tekstu  w  archiw um  Deutsehes Ins titu t fiir Zeitgeschichle  
w Berlinie.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



Oblicze polityczne radia i tv NRF 69

skrawego fałszowania historii może być powtórzenie przezeń kłam stwa, 
jakoby zatrzym anie Tatarów pod Legnicą w 1241 r. było dziełem Niem­
ców. Jako apologeta Prus, nie omieszkał pomniejszyć ich roli w rozbio­
rach Polski argum entując, że udział P rus w nie przynoszącym sławy 
dziele podyktowany był koniecznością przeciwstawienia się pochodowi 
Rosji.

Prelekcje Rennera spotkały się z bardzo pozytyw ną oceną H erberta 
H ubki39. Znany ten  rewizjonista, przywódca ziomkostw śląskich a ostat­
nio również kom entator audycji radiowych i telewizyjnych w „Deutscher 
Ostdienst”, nie ma jednak — jak i wszyscy jem u podobni — zbyt wielu 
powodów do okazywania podobnego zadowolenia, w każdym razie nie 
więcej niż do ocen dyktowanych żółcią.

Przyczyną tych ostatnich byw ają również audycje dotyczące prze­
szłości, przy czym „manię politycznego samobiczowania się” — gdyby 
zgodzić się z tym, zawierającym  niew ątpliw ą przesadę, sform ułowaniem
— upraw ia nie tylko telewizja, jak tego chcą „Deutsche N achrichten” 40, 
ale i radio.

To właśnie rozgłośnie radiowe: stu ttgarcka (Siiddeutscher Rundfunk), 
Jrankfurcka (Hessischer Rundfunk)  oraz Deutschlandfunk, odważyły się

w 1966 r. pierwsza, i w 1967 r. dwie następne-— na ukazanie praw dzi-’ 
Wego oblicza, otoczonego w NRF nimbem wszelakich cnót, zakonu krzy­
żackiego. Było to w ydarzenie dość niezwykłe, bowiem autor tekstu  skon­
centrował swą uwagę przede w szystkim  na nieprawościach i zbrodniach 
zakonu. W yliczył dokonane przezeń m ordy masowe i zdemaskował jego 
rnilitarystyczną „struk turę  państw a w państw ie”, twierdząc, że głównym 
jego zajęciem było ludobójstwo. Nie pominął też ofiar poniesionych przez 
naród polski broniący się przed agresją krzyżacką i w przyjaznym  świetle 
ukazał Paw ła Włodkowica, który  usiłował położyć tam ę krzyżackiem u 
barbarzyństw u na soborze w Konstancji. „N ationał-Zeitung” poświęciła 
na polemikę z tw ierdzeniam i autora więcej niż półtora kolumny, pisząc 
W podtytule o „antyniem ieckiej propagandzie nienawiści przeciwko nie­
mieckiemu zakonowi” 41.

W sposób krytyczny, tym  razem  w pierwszej telewizji (ARD), przed­
stawiono też w styczniu 1968 r. dziedzictwo zakonu — państwo pruskie. 
p rzy tej okazji autor kom entarza D ieter G utt wydał niezbyt pochlebną 
°cenę zwycięzcy spod Tannenbergu i późniejszemu prezydentowi Hinden- 
burgowi. K om entując tę audycję organ NPD  zapytywał, czy nie należa­
łoby wnieść przeciwko Guttowi oskarżenia z paragrafu 189 Kodeksu

30 W „Deutscher O stdienst” z 8 IV 1968.
40 Z 26 VII 1968.
41 Z 23 V III 1968.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



70 Józef Konieczny

Karnego 42. Wręcz m itoburczy charakter miała audycja o Hindenburgu, 
nadana w telewizji 2 sierpnia 1970 r. Telewidzowie mogli się dowiedzieć, 
że za fasadą legendarnego zwycięzcy z okresu I wojny ukryw ał się 
m ierny dowódca i takiż polityk, będący w gruncie rzeczy „uosobieniem 
braku inicjatyw y i energii” 43.

Przykład ten  bynajm niej nie świadczy, iżby krytyczno-trzeżw e trak ­
towanie postaci historycznych było regułą. Nie brak audycji uw ydatnia­
jących pewne tylko cechy tych postaci oraz ich dokonania, a pomijających, 
wbrew historycznej prawdzie, inne. Ilustracją tego może być nadana 
w lutym  1970 r. przez Westdeutscher Rundjunk  audycja dla szkół o F ry ­
deryku II. Przedstawiono go jako opromienionego chwałą zwycięskich 
wojen i jaśniejącego cnotami „pierwszego sługę swych poddanych”. Po­
minięto milczeniem zarówno grabieżczy charakter prowadzonych przezeń 
wojen, jak i tyranię jego absolutystycznych rządów. Niektóre z ciem niej­
szych stron charakteru  tego władcy i jego panowania, przemilczane w au­
dycji, przypom niał zachodnioniemiecki recenzent kończąc swe uwagi ży­
czeniem, by Bóg strzegł „nasze biedne dzieci szkolne” przed następstw am i 
takiego „klecenia h istorii” 44.

W ocenie stanowiska radia i telewizji wobec w ydarzeń z okresu 
III Rzeszy możemy brać pod uwagę nie ogólny stosunek do tego okresu
— w NRF m usi on być dla zasady, a więc na pokaz negatyw ny — 
lecz rzeczywisty udział obu insty tucji w „przezwyciężaniu” owej prze­
szłości. Rzeczą trudną byłoby jednak wyznaczanie kryterium , niezbęd­
nego do oceny ich w kładu w obnażanie istoty hitleryzm u i jego uw arun­
kowań. Dlatego trzeba tu  poprzestać na wym ienieniu tylko ważniejszych 
audycji m ających związek z interesującym  nas zagadnieniem. Biorąc te 
audycje w oderwaniu od całokształtu spraw, m ających związek z h itle­
ryzm em  można sobie nawet pozwolić na pewną, ogólnikową ich ocenę. 
Jest mianowicie rzeczą pewną, że ich treść i wym owa w ykraczają często 
poza granice tolerancji, nakreślone deklaratyw nie dem onstrowaną nie­
chęcią do idei i prak tyk  narodowego socjalizmu.

Przykładem  może być seria audycji telewizyjnych pt. Trzecia Rzesza, 
nadawanych po dwa razy w miesiącu i dwa razy w miesiącu pow tarza­
nych w okresie od października 1960 r. do m aja 1961 r. W 1963 r. seria 
ta ponownie weszła na anteny, a w 1964 r. wydano ją drukiem  w dw u­
tomowej p u b lik ac ji45. W 1970 r. w ydarzeniem  o wymowie podobnej była

42 „Deutsche N achrichten” z 19 I 1968.
43 „Der Spiegel'’ z 27 VII 1970 i „Deutscher O stdienst” z 19 VIII 1970.
44 O. K o h l e r ,  Lebendige Vergangenheit. „Der Sp iegel” z 2 III 1970.
45 Das Dritte  Reich. Seine Geschichle in Texten, Bildern und Dokumenten,  

herausgegeben von Heinz Huber und Artur M uller. Verlag Kurt D esch W ien-M iin- 
chen-B asel.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



Oblicze polityczne radia i tv NRF 71

krótka seria audycji o III Rzeszy, nadana przez Drugą Telewizję (ZDF). 
Oparta, podobnie jak i poprzednia, na bogatej dokum entacji demasko­
wała równie wiele mitów, m. in. ten, jakoby naród niemiecki nie ponosił 
winy za dopuszczenie H itlera do władzy i za jego poczynania. Chociaż 
problem atyka uwzględniona w tej serii i jej rozwinięcie nie zadowoliły 
w pełni środowisk postępowych, jej wartość wychowawcza jest nieza­
przeczalna 46.

Częstsze są wypadki naświetlania wydarzeń i problemów, które skła­
dały się na całość zwaną III Rzeszą. Można tu  dla przykładu wymienić 
dwie audycje nadane w styczniu 1969 r., jedna o Hitlerjugend  i druga
o osławionym Reichsjugendfiihrerze. K rytyczne naświetlenie wycho­
wawczych praktyk owej organizacji i osoby jej wodza wywołało oczy­
wiście w określonych kręgach nieprzyjazne dla telewizji reakcje. Do tego 
przyczynił się jeszcze m oderator G utt. Dodał on bowiem kom entarz, 
w którym  nie tylko m iał się dopuścić „słownych obelg” wobec Hitler­
jugend, ale i na Baldura von Schiracha wylać miał „kubeł nieczystości”, 
jak to zakomunikowały „Deutsche N achrichten” 47.

Więcej stosunkowo jest do zanotowania z zakresu inform acji o zbrod­
niach hitleryzm u, przy czym uwagę zwraca aktywność program ów re­
gionalnych w tej m aterii. Oto kilka faktów: Radio Bremen nadało w  lu ­
tym  1964 r., w ram ach program u dla szkół, audycję o okupacji niemiec­
kiej w Polsce i to według tekstu  autora polskiego, Norddeutscher Rund-  
funk  w kw ietniu 1962 r. o obozie oświęcimskim, a w październiku 1965 r.
0 procesie oświęcimskim, o tymże procesie w lipcu 1966 r. Westdeu- 
tscher Rundfunk,  a w październiku 1967 r. o likwidacji getta warszaw­
skiego. Na dobro tej rozgłośni trzeba też zapisać cykl audycji znanego 
historyka, M artina Broszata, nadawanych zimą 1961/1962 (do kw ietnia 
1962) o 200 latach polityki niemieckiej wobec narodu polskiego. Cykl ten 
nadany został tylko na falach u ltrakrótkich  program u trzeciego, ale jego 
rezultatem  była książka tegoż autora naśw ietlająca krytycznie ową poli­
tykę 48.

Tragiczną sytuację ludności polskiej pod hitlerow ską okupacją przed­
stawiła również rozgłośnia Norddeutscher Rundfunk  w sierpniu 1962 r.
1 to według tekstu  korespondenta radia zachodnioniemieckiego w Polsce 
■— Ludwika Zim m erera. Ta sama rozgłośnia nadała w sierpniu 1966 r. 
audycję o polskim ruchu oporu, k tórej współautorem  był, obok M anfreda 
Bissingera, autor polski, W ładysław Bartoszewski, w listopadzie zaś tegoż 
roku, audycję pióra Inge Deutschkrone o dzieciach w obozach koncentra-

48 Zobacz: „Die Tat” z 23 V 1970.
47 Z 24 I 1969.
48 M. B r o s z a t ,  200 Jo.hre deutsche Polenpolitik.  M iinchen 1963.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



72 Józef Konieczny

cy jnych49. W ydarzeniem była nadana w telewizji (ARD) we wrześniu
1964 r. audycja dra Hansa von K rannhalsa o powstaniu warszawskim. 
Spotkała się ona z pozytywną oceną w prasie p o lsk ie j50. Ten sam tem at 
był wcześniej przedm iotem  audycji dla szkół, nadanej w lutym  1962 r. 
przez Radio Bremen.

Do okresu tego odnosiło się wiele innych jeszcze audycji telew izyj­
nych. W ymieńmy spośród nich nadany w październiku 1966 r. przez 
Drugą Telewizję (ZDF) film  Andrzeja M unka Pasażerka, co w  pewnym 
pisemku praw icow o-radykalnym  spotkało się z ostrą k ry ty k ą 51. Atak 
drugiego z pism tej kategorii wywołało wyśw ietlenie w program ie pierw ­
szym (ARD) film u radzieckiego Zwyczajny faszyzm. W jednym  z dwóch 
kom entarzy tem u poświęconych informowano, że przeciwko intendentow i 
rozgłośni Westdeutscher Rundfunk,  k tóra audycję przygotowała, oraz 
przeciwko redaktorow i odpowiedzialnemu skierowano oskarżenie z para­
grafu 130 Kodeksu K arnego (podburzanie ludności)52.

Przedstawione fak ty  nie obejm ują wszystkiego, co się wydarzyło na 
odcinku inform acji historycznej w  radiu i telewizji. W ich jednak liczbie 
mieszczą się przede wszystkim  audycje, k tóre wzbudziły reakcję w  prasie 
i k tóre dzięki tem u mogą uchodzić, do pewnego oczywiście stopnia, za 
reprezentatyw ne i to zarówno w odniesieniu do tradycyjnego sposobu 
widzenia niem ieckiej przeszłości, jak i w odniesieniu do przejaw ów k ry ­
tycznej jej oceny. Określenie stosunku ilościowego między tym i katego­
riam i byłoby jednak rzeczą trudną. Inform acje historyczne bowiem po­
jaw iają się również w  audycjach o innej tem atyce, przede wszystkim 
w kom entarzach do spraw  aktualnej polityki oraz w reportażach z po­
dróży. Zdarzają się ponadto audycje, których nie można kwalifikować 
jednoznacznie, ponieważ praw da w ystępuje w  nich obok fałszu, nacjona­
listyczny konserw atyzm  w ocenie własnej przeszłości obok spojrzenia 
krytycznego. Zadowolimy się stw ierdzeniem  tylko faktu, że w radiu 
i, w stopniu większym, w telewizji ukazywano przeszłość niemiecką rów­
nież w  sposób, k tó ry  z punktu  widzenia wychowawczego oddziaływania 
na społeczeństwo zasługuje na ocenę pozytywną.

VI

Stosunek do następstw  II w ojny światowej, zwłaszcza w kw estii g ra­
nicy Polski na Odrze i Nysie, znalazł w działalności radia i telewizji sto-

49 Teksty trzech audycji w ym ienionych na końcu posiada, oprócz innych jeszcze, 
Zakład D okum entacji i Inform acji Naukowej Instytutu Zachodniego, co zawdzięcza 
uprzejm ości kierow nictw a N orddeutscher Rundfunk  i  innych rozgłośni.

50 Np. w  „Trybunie Ludu” z 14 X  1964.
51 „Deutsche W ocben-Z eitung”. Przytaczam  za „Begegnung m it P olen” nr 12/1966.
52 „Deutsche N ational- und Soldaten Z eitung” z 20 IX  i z 27 IX  1968.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



Oblicze polityczne radia i tv NRF 73

sunkowo silne odbicie, a przy tym  — co praw da dopiero w latach sześć­
dziesiątych — zróżnicowane. Początkowo, do końca lat pięćdziesiątych 
co najm niej, między polityką federalną i stanowiskiem związku przesie­
dleńców i organizacji ziomkowskich w tej sprawie a działalnością radia 
i telewizji panowała pełna harm onia. Świadczy o tym  m. in. brak w pra­
sie przesiedleńczej i ziomkowskiej przejawów zdecydowanego niezadowo­
lenia z obu insty tucji w tam tym  okresie. W rzeczy samej uczyniły one, 
zwłaszcza radio, bardzo wiele po myśli życzeń działaczy przesiedleńczych 
i ziomkowskich. W ystarczy wymienić prowadzone praw ie we wszystkich 
rozgłośniach radiowych stałe cykle audycji poświęconych sprawom lud­
ności przesiedleńczej oraz sprawom  terenów, z których ona przybyła. 
Takie nazwy owych cykli, jak Alte und neue Heimat w  Norddeutscher 
Rundjunk  (Hamburg i Hanower) i w  Westdeutscher R undjunk  (Kolonia), 
Vnvergessene Heimal w Sudw estjuńk  (Baden-Baden) i w  Saarlandięcher 
Rundjunk  (Saarbrucken), Wie es daheim war  i Kalenderblatter aus der 
alten Heimat w Siiddeutscher Rundjunk  (S tuttgart) oraz Ostdeutsches 
Tagebuch w Bayerischer R undjunk  (Monachium) mówią same za siebie. 
Było, i jest jeszcze, kilka innych, niektóre z czasem likwidowano w pro­
wadzając na ich miejsce podobne w treści i wymowie, o innych jednak 
nazwach.

Cel główny, jaki przyświecał inicjatorom  i organizatorom cykli, można 
ująć w dwóch punktach: 1) podtrzym ywanie świadomości krzyw dy dozna­
nej w skutek przesiedlenia, a przy okazji łagodzenie tęsknot do dawnych 
stron, 2) kształtow anie więzi uczuciowej z utraconym i terenam i u po­
tom stwa przesiedleńców oraz u pozostałej ludności. Zabiega się o to przy 
użyciu wszystkich form  dźwiękowego oddziaływania na wyobraźnię 
i uczucia słuchaczy: od wspomnień, słuchowisk, życiorysów, pogadanek 
itd. do recytacji poezji i baśni, występów chóralnych, a naw et odtwa­
rzania bicia dzwonów ze świątyń, k tóre znajdują się na terenach opusz­
czonych przez przesiedleńców.

Zdawałoby się, że odrzucający następstw a przegranej wojny działacze 
przesiedleńczy i ziomkowscy winni być zadowoleni. Domniemanie takie 
zaczęło się okazywać złudne na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdzie­
siątych, kiedy to radio i telewizja zaczęły zbaczać nieco z dotychczasowej 
drogi. W yraziło się to z jednej strony w emisji poglądów bardziej reali­
stycznych niż dawniej w ocenie zagadnienia ziem za Odrą i Nysą, a z d ru ­
giej — w przejaw ach rodzącego się krytycyzm u wobec rewizjonistycznej 
demagogii przywódców organizacji przesiedleńczych i ziomkowskich.

Jednym  z pierwszych przejawów tego krytycyzm u było wystąpienie 
Eugena Kogona w telewizji (A RD ) w 1960 r. Napiętnował on „masową 
h isterię”, jak to nazwał, wzniecaną przez funkcjonariuszy przesiedleń­
czych na tem at osławionego „praw a do stron ojczystych”, powątpiewając

Przegląd Z achodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



74 Józef Konieczny

zresztą, „czy masy przesiedleńcze zechcą ulec tej agitacji” 53. W roku 
następnym  jedną z głośniejszych była audycja radiowa nadana przez roz­
głośnię heską (Frankfurt n.M.) o Niemieckiej Młodzieży Wschodu (Deut­
sche Jugend des Ostens). K rytyczna ocena tej organizacji sprowokowała 
znanych w tam tych latach działaczy przesiedleńczych, K rugera i Jak- 
scha, do wysłania listu z protestem  na ręce in tendenta wym ienionej roz­
głośni 54. Odtąd nieprzerw anie aż do dni dzisiejszych pojawiały się audy­
cje wywołujące pro testy  i k ry tykę przesiedleńców. W prawdzie w  1966 r. 
jeden z nich był przekonany, że radio i telewizja „poważnie przem yślały 
krytykę ze strony w ypędzonych”, dowodem czego miała być pozytywnie 
przezeń oceniana audycja pt. Wypędzeni w  1966 r., dwa dziesięciolecia 
po wielkiej wędrówce, nadana w telewizji (A R D )55. Okazało się jednak, 
że było to przekonanie więcej niż złudne. Faktów świadczących o tym  
było tak wiele, że m usim y się w dalszym ciągu posługiwać tylko przy­
kładami. Oto w  znanym  nam już biuletynie Związku W ypędzonych zwra­
cał pewnego razu uwagę ty tuł: Trucizna z głośnika. Szerzycielem „ tru ­
cizny” był Edgar Weick, k tóry  wygłaszając w program ie trzecim Nord­
deutscher Rundfunk  przeszło godzinną prelekcję na tem at Wypędzeni, 
stwierdził, że przesiedleńcy zachowują się jak naziści, że są prawico­
wymi radykałam i, że upraw iają „system atyczną hecę”, że dla nich cel 
uświęca środki itp .56.

Podobnie ostrą k ry tykę  przesiedleńców zawierała inna audycja tele­
wizyjna pt. Wypędzeni, nadana w grudniu 1967 r., a przygotowana dla 
ARD  przez rozgłośnię bawarską. A utor jej, B ernt Engelmann, zarzucił 
organizacjom przesiedleńczym nie tylko stosowanie demagogii w sprawach 
terenów za Odrą i Nysą, ale i upraw ianie polityki w duchu nacjonali­
stycznym oraz — personalne i ideologiczne powiązania z kołami praw i- 
cowo-radykalnymi. Reakcja na te audycje miała szczególne natężenie, 
a protesty i polemiki przez nią wywołane trw ały  co najm niej do kw iet­
nia roku następnego. Protestowali, za pomocą listów skierowanych do 
kierownictwa rozgłośni, m. in. wym ieniony już dr W alter Becher i ba­
warski m inister pracy i spraw społecznych, dr Pirkl. Fundacja Deut-  
schland Stif tung  zaś, przyznająca „Nagrodę im. A denauera”, skierowała 
przeciwko kierow nictw u rozgłośni i autorowi oskarżenie z paragrafu 130 
kodeksu karnego (szczucie przeciwko części ludności)57.

53 W edług ..Pressedienst der H eim atvertriebenen” nr 21/1960.
54 „O st-W est-K urier” z 4 VI 1961.
66 „W egweiser fur H eim atvertriebene”, Z w eite Februar-A usgabe 1966.
56 „Deutscher O stdienst” z 28 IV 1967.

Patrz: „Deutscher O stdienst” z 8 I 1968 i z 26 I 1968; „Deutsche N achrichten” 
z 2 II 1968; „Frankfurter R undschau” z 27 II 1968 i „Deutsche N ational- und Solda- 
ten Z eitung” z 10 V 1968.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



Oblicze polityczne radia i tv NRF 75

Jeszcze nie przebrzm iały spory wokół tej audycji, gdy w rozgłośni 
Westdeutscher Rundfunk, w ram ach cyklu Alte und neue Heimat, w y­
stąpił W erner Hili przeciwko prasie przesiedleńczej, tym  razem  za jej 
negatywne stanowisko wobec głośnego m em orandum  Bensberger Kreis 58. 
Nie był to bynajm niej pierwszy ani. też ostatni wypadek krytykow ania 
prasy przesiedleńczej lub ziomkowskiej za jej sztywne stanowisko w kw e­
stii ziem polskich nad Odrą i Nysą.

W 1969 r. wiele hałasy w kręgach przesiedleńczych i ziomkowskich 
spowodował wspom niany już m oderator telewizji w Kolonii, D ieter Gutt. 
W program ie ogólnokrajowym wygłosił on następnego dnia po zielono- 
świątecznych spotkaniach ziomkowskich krytyczny kom entarz o tych 
spotkaniach nazywając je „świętem fryw olnym ”, a przywódców „pieniącą 
się kam arylą” fl9. Jeszcze dalej posunęli się autorzy dwóch kabaretow o-sa- 
tyrycznych audycji nadanych w lipcu i sierpniu 1970 r. przez radio 
w S tuttgarcie (Suddeutscher Rundfunk). W ośmieszaniu „praw a do stron 
ojczystych” i tem u podobnych postulatów, a zwłaszcza w ośmieszaniu 
czołowych działaczy przesiedleńczych, posunięto się tak daleko, że pod 
naciskiem z ich strony m usiała wkroczyć Rada Rozgłośni, a jej intendent 
zmuszony został do listownych przeprosin 60.

Jednym  słowem, można się zgodzić z opinią W. Bechera, k tó ry  skar­
żył się, że Niemiecka Telewizja (czyli ARD) — a można to odnieść rów ­
nież do radia -— przedstaw ia przesiedleńców jako „relikty przeszłości, 
zawodowych funkcjonariuszy, zbałamucone, uparte głowy i jako wiecznre 
wczorajszych” 61. Powody do podobnych narzekań m ają w ogóle wszyst­
kie ugrupowania i kręgi nacjonalistyczne. Telewizja podburza przeciwko  
NPD  — obwieszczał już w ty tu le  organ tej partii. Także: NPD jest zw ie­
rzyną łowną dla telewizji 62 i wiele podobnych można spotkać w tej ga­
zecie. Nie m niej powodów do narzekań ma też osławiona „National-Zei- 
tung” . Radio Brem en i W estdeutscher Rundfunk  poświęciły jej nawet 
audycje specjalne, których autor, Claus Menzel, sugerował konieczność 
zawieszenia tego wydawnictwa. Do odpowiedniego zarządzenia władz, 
według jego opinii, nie doszło jedynie dlatego, że w ielu polityków, nie 
tylko z CDU/CSU, lecz również z FPD, a naw et z SPD  godzi się z poglą­
dami „N ational-Zeitung” 63.

58 „Deutscher O stdienst” z 15 III 1968.
59 „Der Sp iegel” z 14 VII 1969. O protestach, dyskusjach i debacie w  Bundestagu  

z powodu w ystąpienia Gutta inform ow ał „Deutscher O stdienst” w  numerach: 21, 24, 
25/26 i 29 z 1969 r.

00 „Deutscher O stdienst” z 9 VII i z 12 VIII 1970.
61 W artykule pt. Traum und Traume des D eutschen Fernsehens. „Deutscher 

O stdienst” z 25 VI 1969.
82 W num erach 19 i 36 z 1968.
83 W edług „Deutsche N ational und Soldaten Zeitung” z 24 V 1968.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



Józef Konieczny

VII

U podłoża krytycznego stosunku do organizacji przesiedleńczych 
i ugrupowań czy kręgów prawicow o-radykalnych leży przede wszystkim 
inne, bardziej realistyczne w zespołach redakcyjnych radia i telewizji 
podejście do problem u na Odrze i Nysie, czy w ogóle do problem u poli­
tyki wschodniej.

Wiąże się z tym  także spraw a stosunku do Niemieckiej Republiki De­
m okratycznej. Negatywne stanowisko rządów zachodnioniemieckich i opi­
nii publicznej w kwestii uznania tego państw a, dążenie do jego wchłonię­
cia pod hasłem  zjednoczenia oraz negatyw ny stosunek do panującego 
w nim ustro ju  społeczno-politycznego i gospodarczego podtrzym ywano 
i — chociaż z pewnym i m odyfikacjam i — nadal się w  radiu i telewizji 
podtrzym uje. Jednak  w  kręgach ludzi związanych z tym i instytucjam i 
zaczęto sobie zdawać sprawę, że totalna negacja wszystkiego, co rep re­
zentuje NRD  nie przybliży upragnionego zjednoczenia. Uświadomiono 
też sobie, że spraw a zjednoczenia zależy od stosunków z pozostałymi k ra ­
jami obozu socjalistycznego oraz że radiu i telewizji przypada w udziale 
obowiązek torow ania zbliżenia z tym i krajam i. Przekonaniu tem u nadano 
kształt dyrektyw y program owej na obradach dziennikarzy i redaktorów  
radia' i telewizji zorganizowanych przez Akademię Ewangelicką Nadrenii- 
-W estfalii w  M ulheim wiosną 1964 r .64.

Chociaż zm iany odpowiadające duchowi tych obrad nie od razu były 
widoczne, z czasem stały się faktem . Znalazło to w yraz zarówno w pew­
nym przytępieniu wrogiego stanowiska wobec system u socjalistycznego 
w NRD, jak i w  bardziej realistycznym , tzn. uwzględniającym  również 
interesy wschodnich sąsiadów traktow aniu  problem u zjednoczenia. W  roku 
obchodów 20-lecia NRD obie telewizje, ARD  i ZDF, poświęciły swą 
uwagę tem u w ydarzeniu w sposób, k tó ry  wyw ołał również złość w  w y­
m ienionych tu  kręgach. Organ NPD  nazwał to „skandalicznym gloryfi­
kowaniem Republiki SED” 8S. Wściekłość tego samego pisem ka wywołała 
również audycja telew izyjna (ARD), nadana w kw ietniu  1969 r. pt. Ko­
los niemiecki. Dwóch jej autorów  wykazało, przy pomocy liczb i doku­
mentów, że Europa nie może sobie życzyć  Niemiec zjednoczonych i jed­
nocześnie stanowiących potęgę gospodarczą, polityczną i m ilitarną. Niem­
com pozostaje tylko alternatyw a: zrezygnować ze zjednoczenia albo zre-

61 „Frankfurter AUgemeine Z eitung” z 2 III 1964; „Stuttgarter Z eitung” z 29 V 
1964, „Siiddeutsche Z eitung” z 5 III i z 4/5 IV 1964. Również: P. N a s a r s k i ,  Ost-  
mitte leuropa  im  Rundjunk und Fernsehen. W: Nachbarn im Osten 1945 - 1965. 
Leer/O stfriesland 1965.

05 „Deutsche Nachriehten” z 17 X  1969.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Insty tu t Zachodni



Oblicze polityczne radia i tv NRF 77

• zygnować z aspiracji do wielkiej roli w Europie. Nazwano to we wspom­
nianym  organie „głupawą audycją telew izyjną” 66.

Analizując stosunek radia i telewizji do problem u granicy na Odrze 
i Nysie, albo szerzej — do terenów utraconych na wschód od tej granicy, 
trzeba mieć na uwadze trzy  jego aspekty, tj. stosunek do historii tych 
terenów, do prawno-politycznego czy naw et m oralnego aspektu obecnej 
ich przynależności politycznej oraz do stanu powojennego ich zaludnie­
nia, zagospodarowania i kulturalnego rozwoju.

O przeszłości mówiło się, i nadal mówi, dużo. Mówiło się z reguły
0 niemieckiej przeszłości ziem nad Odrą, Nysą i Bałtykiem, pomijając 
milczeniem niem al zupełnym  ich wcześniejsze związki z narodem  i pań­
stwem polskim. Wiedzę o takim  charakterze przekazywano nie tylko za 
pomocą audycji w ścisłym tego słowa znaczeniu historycznych, jak przy­
kładowo wzm iankowane w rozdziale poprzednim  prelekcje Oskara Ren- 
nera. Przekazywano ją również, i to w o wiele szerszym zakresie, w au­
dycjach poświęconych fragm entom  wycinkowym życia na omawianych 
terenach w przeszłości.

Wiele uwagi poświęcono np. budowlom zabytkowym, traktow anym  
z reguły jako świadectwo pionierskiej działalności Niemców w tej dzie­
dzinie. W iele folklorowi, przede wszystkim  śląskiemu, m ającem u także 
świadczyć o niemieckim niegdyś charakterze tej dzielnicy. Regionalne 
pieśni ludowe i tańce, głównie śląskie, należą do stałego repertuaru  radia
1 telewizji. Nie zapomina się też o ludziach wybitnych, którzy kiedyś 
żyli i działali na terenach położonych na wschód od Odry i Nysy, o ile 
rzecz jasna, byli Niemcami lub przyznawali się do tej narodowości. Nie 
wszyscy spośród tych, k tórych uznano za godnych utrw alenia w  pamięci 
społeczeństwa, reprezentow ali klasę wielkości pozaregionalnych lub na­
w et ponadlokalnych. Tym dobitniej świadczy to o chęci eksponowania za 
wszelką cenę niemieckich wartości kulturow ych w historii ziem zachod­
nich Polski. Do audycji o takim  charakterze należy poza tym  zaliczyć 
prelekcje o klasztorach niemieckich i ich roli ,w rozwoju życia na tych 
ziemiach, o kościołach jako ogniskach tego życia w dawnych wiekach 
bądź jako o dziełach arch itek tury  i wreszcie — o sztuce sakralnej.

Stosunkowo często mówi się o historii m iast. O przeszłości niektórych 
z nich, przede wszystkim  W rocławia, Szczecina, Gdańska i Malborka, od­
biorcy radia i telewizji dowiadywali się, raz z tej raz z innej stacji, a nie­
raz w program ie ogólnokrajowym, w ielokrotnie. Mieli więc nieraz okazję 
do utrw alania w pamięci obrazu ich przeszłości, widzianej z reguły — 
trzeba to jeszcze raz podkreślić — oczyma niemieckimi.

Zdarzały się jednak w yjątk i od tej reguły. Zachętą do jednego z nich

M „Deutsche N achrichten” z 25 IV  1969.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



78

stała się znana wypowiedź ówczesnego prezydenta Francji, generała de 
G aułłe’a o Zabrzu jako o najbardziej polskim z m iast polskich. W ywołane 
tym  niezadowolenie w określonych kręgach wzmocnione zostało dodat­
kowo zachowaniem się większości stacji radiowo-telewizyjnych. Tylko 
dwóch dziennikarzy, w W  estdeutscher Rundfunk  i w Drugiej Telewizji, 
miało zareagować na tę wypowiedź w sposób odpowiadający interesom  
niemieckim 87. W tej sytuacji do ratow ania owych interesów poczuł się 
powołanym H erbert Hupka i wygłosił w dniu 5 ^tycznia 1968 r. w pro­
gramie drugim  rozgłośni stu ttgarckiej 45-minutową prelekcję pt. Hin- 
denburg — najbardziej polskim miastem? Nie trzeba tu  wykazywać, że 
celem jego w ystąpienia było udzielenie odpowiedzi przeczącej na zawarte 
w ty tule pytanie. Zupełnie inny jednak odzew znalazła wypowiedź gene­
rała de G aulle’a w telewizji. Dnia 7 kw ietnia 1968 r. wyśw ietlony zo­
stał przez Norddeutscher Rundfunk  w program ie ogólnokrajowym film 
reportera Schier-G ribow sky’ego pt. Zabrze czy Hindenburg  — portret 
miasta spornego. Chociaż film, nakręcony przez autora w Polsce, poka­
zywał miasto dzisiejsze, kom entarz do niego informował, że Zabrze było 
już w 1260 r. m iastem  polskim i że do P rus przyłączone zostało dopiero 
w wieku XVIII. Norm alną rzeczy koleją wzbudził on gwałtowne protesty, 
a w organie von Taddena oznajmiono drukiem  wytłuszczonym, że au­
dycja ta była „najbardziej haniebną ze wszystkiego na co sobie Telewizja 
Niemiecka dotąd pozwoliła” 68.

W opinii tej znajduje pośrednio potwierdzenie fakt, że telewizja — 
a odnieść to należy również do radia — uczyniła niewiele w zakresie 
korygowania błędnych wyobrażeń na tem at przeszłości ziem nad Odrą, 
Nysą i Bałtykiem. Audycja o Zabrzu stanowi dość rzadki w yjątek. Po­
dobny charakter miał nadany 6 lipca 1970 r. przez Drugą Telewizję repor­
taż filmowy o Polsce. Jego autorka, Valeska von Roąues, przedstaw iła 
w syntetycznym  skrócie tysiącletnie dzieje Polski, uw ydatniając historię 
cofania się jej granicy zachodniej. Telewidz zachodnioniemiecki miał 
okazję dowiedzieć się m. in. z m ap ukazujących zachodnie posiadłości 
Polski w kolejno następujących po sobie okresach, że na obszarach wzdłuż 
granicy Odry i Nysy najpierw  była Polska, zanim stały się one niemiec­
kimi.

Częściej jednak ma on okazję do utw ierdzenia się w pr?ekonaniu, że 
z historycznego punktu  widzenia obszary te są niemieckie. Pod tym  wzglę­
dem telewizja, a tym bardziej radio, znajdują się dopiero na etapie przej­
ściowym pomiędzy bezkrytyczną aprobatą tradycyjnej wizji przeszłości

67 „Deutscher Ostdienst” z 16 IX  1967.
68 „ .. .das Infam ste, w as sich das foeutsche Fernsehen bisher le istete” (w  w y ­

daniu z 12 IV 1968).

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



Oblicze polityczne radia i tv NRF 79

a poszukiwaniem praw dy historycznej w zakresie stosunków z narodem 
polskim.

Te środki przekazu przekroczyły natom iast podobny etap w zakresie in­
formowania o sytucji na zachodnich ziemiach Polski. Pojaw iają się w praw ­
dzie od czasu do czasu reportaże — częściej w radiu  niż w telewizji — 
których autorzy większe wyostrzenie wzroku w ykazują w stosunku do 
zjawisk ujem nych aniżeli do tych, k tóre świadczą o postępującym  roz­
woju życia za Odrą i Nysą. Jednak w ogólnym obrazie działalności infor­
m acyjnej dotyczącej sytuacji powojennej na tych terenach zaszła w ciągu 
ostatniego dziesięciolecia zmiana bardzo istotna. Nazwiska sprawozdaw­
ców i reporterów : Neven-du-M onta, Hansjakoba Stehlego, M anfreda Bis- 
singera, Olrika Brekoffa i Schier-Gribow sky’ego znalazły się na czarnych 
listach działaczy przesiedleńczych i ziomkowskich i im podobnych wy­
łącznie dlatego, że ich właściciele pokazywali telewidzom ziemie zachod­
nie Polski w świetle zupełnie innym  od tego, którym  posługiwała się pro­
paganda rewizjonistyczna. Zaprzeczyli oni przekonaniu w ytrw ale podtrzy­
m yw anem u przez niektóre ośrodki, jakoby na terenach za Odrą i Nysą 
panował zastój i jakoby ludność polska na nich osiadła i polska adm ini­
stracja nie mogły podołać wysiłkowi, którego wym aga pełna odbudowa 
życia na tych obszarach.

Równolegle z działalnością korygującą nieprawdziwe wyobrażenia
o ziemiach zachodnich Polski przybierało stopniowo na sile podważanie 
oficjalnej tezy o tymczasowości linii granicznej na Odrze i Nysie. Za­
częło się z jednej strony od zezwoleń na wygłaszanie przez bardziej od­
ważnych publicystów opinii w łasnych na ten  tem at, a z drugiej — od 
dopuszczenia do dyskusji politycznych przed mikrofonam i radia lub ka­
m eram i telewizji przedstawicieli opinii zagranicznej. Jako jeden z pierw ­
szych zaprezentował w telewizji pogląd odmienny od oficjalnego ówcze­
sny korespondent Westdeutscher R undjunk  w W arszawie, Sven Hassel- 
blatt. W ystąpił on w  1960 r. w telewizji jako partner wymienionego już
E. Kogona i już w tedy używał zwrotu „zachodnie tereny Polskie” za­
m iast oficjalnie ustanowionego: „niemieckie tereny wschodnie” 69. Jesz­
cze kilka wystąpień utrzym anych w podobnym duchu musiało podzia­
łać mobilizująco na obrońców „praw a do sam ostanow ienia” i „praw a do 
stron ojczystych” . Przem awia za tym  audycja radiowa niejakiego Ru­
dolfa Fiedlera, nadana w połowie 1962 r., co praw da tylko na falach u ltra ­
krótkich, przez rozgłośnię kolońską. Nie licząc w ielu inw ektyw  pod adre­
sem narodu polskiego, znalazły się w niej poglądy w rodzaju np. tego, 
że rezygnacja z terenów wschodnich przez Niemcy byłaby nie tylko bez­
sensowna i karalna, ale podważałaby też wolność dem okratyczną w Re-

09 Przypis 53.

Przegląd Z achodni, nr 1, 1971



80 Józef Konieczny

publice Federalnej. Siedem nastoletniej — do tam tego czasu — działal­
ności kulturow ej Polski na omawianych terenach Fiedler przeciwstawił 
rzekomą 700-letnią działalność kolonizacyjną Niemców. Entuzjastyczna 
recenzja tej audycji w  organie związku przesiedleńców zawierała opinię, 
że dotąd bodaj nie słyszało się w radiu  tak jasnego i pozytywnego sta­
nowiska w kwestii granicy na Odrze i Nysie. Dano też wyraz tem u prze­
konaniu już w  ty tu le  recenzji: Jaskółka radiow a70.

Nadzieja w tym  zaw arta raczej się nie spełniła. Byłoby bowiem rzeczą 
dość trudną wskazanie drugiej audycji utrzym anej w podobnie niena­
wistnym  duchu i posługującej się tak  demagogiczną argum entacją jak 
ostatnio przedstawiona. Jeżeli naw et pow tarzały się wypowiedzi w yra­
żające negatyw ny stosunek do granicy na Odrze i Nysie, to jednak w m ia­
rę upływu la t stanow iły one coraz słabszą przeciwwagę dla wypowiedzi
o treści przeciwstawnej. Tych bowiem przybywało, do czego niew ątpli­
wie przyczyniły się też wspomniane już dyskusje na tem aty polityczne 
z udziałem dziennikarzy i publicystów z innych krajów , najczęściej ze 
Stanów Zjednoczonych, Anglii, F rancji oraz Polski, gdy tem at dysku­
sji dotyczył stosunków polsko-niemieckich. W Niemieckiej Telewizji 
(czyli w ARD) dyskusje polityczne stały się instytucją znaną pod nazwą 
Internationales Friihschoppen m ającą stałe miejsce w program ach nie­
dzielnych.

Nie tylko Polacy, lecz również dziennikarze z innych krajów  w ystę­
pujący w dyskusjach wypowiadali się najczęściej, bo z nielicznymi tylko 
w yjątkam i, za ostatecznością granicy na Odrze i Nysie. Wobec kierow ­
nika Internationales Friihschoppen, W ernera Hófera, przewodniczącego 
każdego spotkania przed kam erą, wysuwano z reguły zarzut, że się nie 
przeciwstawiał poglądom uczestników dyskusji. W opinii „Deutsche Soi- 
daten Z eitung” z 1962 r. miało to doprowadzić do takiego stanu, że 
„ .. .wszyscy partnerzy  rozmów, zarówno Am erykanie, Anglicy, Francuzi, 
jak i Niemcy, reprezentow ali tak ciepło in teresy  polskie, jak tego nie 
mógłby lepiej czynić zwolennik Gom ułki” 71. Nie ma w tym  stw ierdze­
niu w ielkiej przesady. W czasie trw ania omawianych audycji padały nie­
raz sform ułowania rzeczywiście nieprzyjem ne dla nacjonalistycznego 
ucha, np. gdy padały one z ust dziennikarza angielskiego, Senftona Del- 
m era, k tóry  już w  1961 r. nazwał uroszczenia przesiedleńców iluzjam i 
a ich działaczy facetam i, zachęcającymi ustawicznie do Drang nach 
O sten 72. Znienawidzony w kręgach prawicowych radykałów, pam ięta-

70 Eine Funk  - „Schwalbe”. „Deutscher O stdienst” z 2 VII 1962; także „Der 
Schlesier” z 12 VII 1962.

71 „Deutsche Soidaten und N ational Z eitung” z 1962 nr 43.
72 „Schlesische Rundschau”, 1. Ju li - Ausgabe 1961.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni L



Oblicze polityczne radia i tv NRF 81

jących jego antyhitlerow ską dyw ersję radiową w okresie II wojny świa­
towej, Delmer był kilkakrotnie współuczestnikiem audycji Hófera, akcen­
tując niezmiennie swoje pozytywne stanowisko wobec granicy na Odrze 
i Nysie. Na tle tego fak tu  zapraszanie go przed kam erę telew izyjną rzu­
tuje również w jakimś stopniu na postawy polityczne kierow nictw a Nie­
mieckiej Telewizji.

Dyskusje, czy po prostu rozmowy o spraw ach granicy i w  ogóle sto­
sunków polsko-niemieckich prowadzono jeszcze w „Panoram ie” i w in­
nych seriach telewizyjnych, oraz w program ach regionalnych poszczegól­
nych rozgłośni radiowych. Mimo iż do udziału w nich dopuszczano rów ­
nież zatwardziałych obrońców „praw a do stron ojczystych” i „praw a do 
samostanowienia” w kwestii obszarów położonych na wschód od Odry 
i Nysy, w ynik końcowy dyskusji miał z reguły wydźwięk pozytywny 
w odniesieniu do stanowiska polskiego. Wielce wym owna była pod tym 
względem impreza przygotowana przez stu ttgarcką Siiddeutscher Rund­
funk  dla telewizji (ARD) i pokazana 12 lutego 1910 r. w serii telewizyjnej 
Pro und Contra. Na 25 osób biorących w niej udział, z czego 12 rep re­
zentowało ludność przesiedleńczą, w  tej zaś liczbie znajdowali się tacy 
zagorzali przeciwnicy stanu obecnego jak H erbert Hupka, H erbert M ar- 
zian i Heinrich W indelen, w głosowaniu przeprowadzonym  na oczach 
telewidzów tylko 10 wypowiedziało się ostatecznie przeciw uznaniu gra­
nicy na Odrze i Nysie, 15 zaś za jej uznan iem 73. Organ NPD  scharaktery­
zował tę imprezę nagłówkiem kom entarza Żałosna gadanina w tele­
wizji  74.

Byłoby rzeczą trudną wym ienienie tu  wszystkich w ystąpień indywi­
dualnych dających w yraz przekonaniom o niezmienności granicy na Odrze 
i Nysie. WTyliczenie choćby tylko nazwisk autorów, którzy wygłaszali 
podobne poglądy, w ypełniłoby niem ałą listę. Najczęściej dawali się oni 
poznać po wydarzeniach, k tóre z tych czy innych powodów ożywiały za­
interesow anie opinii publicznej spraw ą tej granicy. Jednym  z tego ro­
dzaju w ydarzeń było ogłoszenie 2 m arca 1968 r. przez zespół in telek tua­
listów katolickich, w ystępujący pod nazwą Bernsberger Kreis, głośnego 
mem orandum  domagającego się uznania obecnej granicy zachodniej Pol­
ski. Większość prelegentów kom entujących w radiu  i w telewizji to me­
m orandum , bądź uczestniczących w dyskusjach na jego tem at, odnosiła 
się doń pozytywnie 7S.

73 W edług „Deutscher O stdienst” z 18 II 1970. R ów nież „Pressedienst der H ei- 
m atvertriebenen” z 18 II 1970.

74 „Deutsche N achrichten” z 6 III 1970.
75 Do takiego w niosku skłaniają kom entarze w  „Deutscher O stdienst” z 28 III 

i w  „Deutsche N achrichten” z 15 III 1968.

6 P rz e g lą d  Z a c h o d n i

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



82 Józef Konieczny

Jednym  z prelegentów, który  niezależnie od tego rodzaju wydarzeń 
niecodziennych, propaguje ideę uznania omawianej granicy, jest kom en­
tator rozgłośni kolońskiej, w ystępujący również w ham burskiej, Peter 
Bender. Pisał o nim „Deutscher O stdienst”, że nie m a tygodnia, w którym  
Bender nie opowiadałby się za koniecznością uznania „linii Odry-N ysy” 
oraz — Niemieckiej Republiki D em okratycznej76.

W propagowaniu pierwszego z tych postulatów prześcignął Bendera 
Hansjakob Stehle, w ystępujący najczęściej w telewizji. Prześcignął 
w każdym razie zainteresowaniem , k tóre wzbudzał oraz liczbą protestów, 
jakie swymi w ystąpieniam i wywoływał. Głośny był jego reportaż fil­
mowy z Polski pt. Niemiecki wschód  —  polski zachód?, wyśw ietlony 
w telewizji (ARD) 2 października 1964 r .77. O zaangażowaniu Stehlego 
w sprawę popraw y stosunków polsko-niemieckich, do czego niezbędna 
jest według niego rezygnacja Niemiec z roszczeń do zachodnich terenów 
Polski, świadczą też ironiczno-złośliwe epitety  bądź określenia przycze­
piane do jego osoby, takie np., jak: „trubadur Polaków” 78, „adwokat 
polsko-kom unistycznej argum entacji” i wiele podobnych 79.

Stehle wygłasza swoje tezy i poglądy od w ielu lat. Radio, a zwłaszcza 
telewizja, umożliwiając m u to, odsłaniają w ten  sposób również swoje 
oblicze polityczne. Nie jest ono co praw da jednolite czy niezmienne, gdyż 
w  telewizji, zwłaszcza zaś w radiu, w ygłaszają swoje poglądy również 
tacy, jak H erbert Hupka. Jednakże w latach sześćdziesiątych w działal­
ności politycznej obu instytucji, przede wszystkim  w odniesieniu do pro­
blem u ziem zachodnich Polski, dochodzi coraz bardziej do głosu ton, k tóry  
jest wyraźnie obcy koncepcjom i teoriom rewizjonistycznym .

Można niew ątpliw ie twierdzić, że telewizja, przede wszystkim  jednak 
radio, uczyniły wiele dla podtrzym yw ania postaw rewizjonistycznych 
w społeczeństwie, głównie wśród ludności przesiedleńczej. Nadano prze­
cież tysiące audycji, owych Heimatsendungen, m ających na celu podtrzy­
m ywanie, oględnie się wyrażając, uczuciowego przyw iązania do ziem u tra ­
conych na wschodzie. Niezależnie od tego nie brakowało też w ystąpień 
specjalistów praw a międzynarodowego, którzy drogą własnej interpre-

n  w  ńrze 23 z 1965.
77 Treść reportażu, przedruk odgłosów, jakie on w yw oła ł oraz stanow isko w łasne  

w  kw estii terenów  nad Odrą, N ysą i Bałtykiem  opublikow ał w  broszurze pod tym  
sam ym  co audycja tytułem : Deutschlands Osten - Polens Westen? Eine D okumenta-  
tion. Fischer Biicherei, Frankfurt a.M. 1965.

78 „Deutsche E inheit” z 8 X II 1962, Bonn.
78 Patrz „Deutscher O stdienst” numery: 41/1964, 43/1965, 3 - 4/1966.

VIII

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni



Oblicze polityczne radia i tv NRF 83

tacji postanowień układu poczdamskiego usiłowali kwestionować praw a 
Polski do jej ziem zachodnich. Krótko mówiąc, w działalności radia i te­
lewizji NRF dochodziły do głosu obie tendencje towarzyszące często 
życiu zbiorowości politycznych: tj. konserwatywno-nacjonalistyczna oraz 
postępowa, zmierzająca w  tym  wypadku do porozumienia z narodam i 
Europy wschodniej. Obie tendencje m ają reprezentantów  w radach radia 
i telewizji, stąd działalność tych instytucji stanowi wypadkową ściera­
jących się wpływów w radach. I nie tylko nich. Działalność ta bowiem 
stanowi w jakimś stopniu również odbicie ścierających się tych samych 
tendencji w całym społeczeństwie, także odbicie zmian zachodzących 
w postawach politycznych tego społeczeństwa. Między „polityką wschod­
nią” upraw ianą przez radio i telewizję w końcu lat pięćdziesiątych a tą 
z dnia dzisiejszego istnieje różnica odpowiadająca zmianom, które doko­
nały się w  świadomości i postawach całego społeczeństwa. Zm iany te 
zaś, potwierdzone w ielokrotnym i badaniami opinii publicznej dotyczą —
o czym i prasa polska pisała — przede wszystkim  stosunku do granicy 
na Odrze i Nysie.

Przegląd Zachodni, nr 1, 1971 Instytut Zachodni


